ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE – KWIECIEŃ 2021

Ćwiczenie głoski ,,Ż,ż” – utrwalanie:

    FRAZY:

    duża żaba

    brzydki żart

    marzenie Bożenki

    duży żółw

    beżowy kożuch

    pożar wieży

    dużo węgorzy

    żółta narzuta

    porządek na podwórzu

    żółte żonkile

    duża plaża

    różowy leżak

    ZDANIA:

    Marzenka leży na leżaku.

    Jerzy bawi się żółtą żaglówką.

    Żołędzie leżą pod drzewem.

    Bożena lubi rzepkę i rzodkiewkę.

    Żaneta kupiła warzywa.

    Błażej ma dużego żółwia.

    Wędkarze łowią węgorze.

    Rzodkiewka leży na talerzu.

    Nad morzem jest duża plaża.

    Katarzyna leży pod pierzyną.

    Żanna nie lubi żurawiny.

    Róża kupiła żółte filiżanki.

    Wiersz pt. ,,Jerzy” – autor: Anna Chrzanowska

    Pod pierzyną Jerzy leży.

    Że jest chory nikt nie wierzy.

    Żali się na bóle głowy,

    że żołądek też niezdrowy.

    Jeszcze rano był jak rzepka,

    co to jest od zdrowia krzepka.

    Potem Jurka brudna rączka

    niosła w buzię żelki, pączka.

    Mama chłopca już żałuje,

    lecz pan doktor igłą kłuje.

   – Cóż Jerzyku nigdy więcej nie jedz,

     gdy masz brudne ręce.

Różnicowanie głosek ,,sz – s” :

wysoka szkoła
niebieski szalik
słona szynka
pusta szafa
niski wieszak
słony gulasz
szafirowy kapelusz
napisany wiersz
wysoki kasztan
jasne mieszkanie
szary sweter
pyszny sos

ZDANIA:

Sławek poszedł do szkoły.
Sylwia ma niebieski szalik.
Sandra kupiła słoną szynkę.
W salonie stoi pusta szafka.
Mateusz napisał wiersz o piesku.
Janusz stoi pod wysokim kasztanem.
Sukienka wisi na wieszaku.
Agnieszka kupiła truskawkowy szampon.
Justyna ma szafirową apaszkę.
W koszu jest sześć ananasów.
Sylwek przygotował pyszne steki.
Pies zjadł miskę kaszy.

Ćwiczenie głoski ,,Sz, sz’’ w wyrazach, frazach i zdaniach.

  1. WYRAZY:

szkapa, szkatułka, szkoda, szkodnik, szkoła, szkło, szkalować, szlaban, szlak, szlachta,

szlachetny, szmata, szmatka, szmer, sznur, sznurek, sznurowadło, szpak, szpada, szpony,

         szpara, szpula, szpulka, szpic, szpieg, szpik, szpila, szpilka, szpinak, szpital, szklanka,

szabla, szachy, szachownica, szacunek, szafa, szafka, szajka, szakal, szal, szalik, szałwia,

szampon, szampan, szata, szatyn, szary, szarotka, szarlotka, szef, szelki, szew, szewc,

szop, szopa, szopka, szorty, szorstki, szufelka, szuflada, szum, szyba, szyja, szydełko,

szyk, szybowiec, szyld, szyna, szyny, szynka, szypułka, szyszka, Szymon, szaszłyk;    

bambosze, cisza, daszek, depesza, dyszel, dzbanuszek, kalosze, kasza, kaszanka, kaszel,

kieliszek, kieszeń, kiszenie, kiszonka, klisza, koniuszek, kosze, koszula, koszyk, koszykówka,

kwiatuszek, leniuszek, łańcuszek, maszyna, muszelka, myszka, naszyjnik, nosze, paluszek,

pasza, poszewka, ptaszek, puszek, pyszałek, śpioszek, tusza, uszy, wianuszek, wieszak,

wujaszek, Leszek;

afisz, dobosz, gulasz, kalosz, kapelusz, klosz, koklusz, kosz, lemiesz, mysz, plusz, wesz,

Amadeusz, Dariusz, Ireneusz, Janusz, Juliusz, Jeremiasz, Łukasz, Mariusz, Mateusz, Miłosz,

Tadeusz, Tomasz, Zenobiusz.

  • FRAZY:

A)

szalik w szafie

szachy w szufladzie

szałwiowy szampon

szelki Szymona

sześć szynek

szyja szopa

szyk szybowców

szpulka w szufladzie

szykowny szalik

szanowany szef

szkolna szatnia

sześć szpaków

B)

szybowiec Szymona

szampon w szufladzie

szydełko Agnieszki

sześć szyszek

szkło na szufelce

szachy Leszka

szydełkowy szew

szyja szaraka

szef Szymona

szpaki na szopie

szklanka szampana

szpilki i szpulki

C)

nasza szkoła

kalosze Miłosza

puszka szynki

pyszna kaszanka

kasza i gulasz

pluszowy kapelusz

koszyk kasztanów

sześć muszelek

wujaszek Agnieszki

szpaki na daszku

kosz jabłuszek

pyszny szpinak

D)

garnuszek kaszy

poszewka w kwiatuszki

kieliszki do szampana

szybka maszyna

szafirowa apaszka

pluszowe bambosze

naszyjnik z muszelek

blaszany szpadel

szum kasztana

Szymon leniuszek

sześć poduszek

wianuszek Agnieszki

E)

wyszywany fartuszek

koszula na wieszaku

pyszny gulasz

szara myszka

szklany klosz

kryształowa szklanka

szeroki afisz

puszka groszku

szafirowe szelki

ptaszek na daszku

kasztany i szyszki

kieszenie koszuli

F)

straszny kaszel

szary szalik

uszyty fartuszek

szklana szkatułka

szeroki wieszak

szafirowy klosz

koszyk gruszek

dzbanuszek kwiatuszków

szpadel w szopie

szynka i szaszłyki

pietruszka i groszek

biszkopty i paluszki

G)                                                      

szelki Tomasza

szeroka szafa

obszerne mieszkanie

myszka na fartuszku

maszyna do szycia

śmieszny maluszek

groszek w kieszeni

sześć naszywek

szarlotka z kruszonką

sześć wierszy

puszka gulaszu

wiersz o Warszawie

  • ZDANIA:

A)

Natasza uszyła koszulę.

Tomasz lubi jabłuszka.

Łukasz ma szelki.

Agnieszka mieszka w Wyszkowie.

          Myszka weszła pod szafkę.

          Miłosz nie ma szydełka.

          Tadeusz szuka szelek.

          Agnieszka kupiła szklanki i kieliszki.

          Szymon gra w koszykówkę.

          Pluszowy kapelusz był pod szafą.

          Mateusz bawi się szybowcem.

          Natasza ma maszynę do szycia.

          B)

          W szarej szafie wiszą wieszaki.

          Łukasz ma na zimę szafirowy szalik.

          Szymon ma sześć kapeluszy.

          W wiklinowym koszu leżą jabłuszka.

          Natasza kupiła nowe, szare kalosze.

          Miłosz jest młodszym bratem Mariusza.

          Agnieszka kupiła sześć puszek groszku.

          Mateusz zbiera szyszki i kasztany.

          Urszula ma małego braciszka.

          W naszej szopie mieszkają myszki.

          Tomasz zrobił dla mamy naszyjnik z muszelek.

          Szarlota ma bursztynową broszkę i naszyjnik.

           C)

           Agnieszka lubi jabłuszka i gruszki.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE – MARZEC 2021

WSPIERANIE ROZWOJU MOWY I JĘZYKA U DZIECKA

Rady dla rodziców (opiekunów) według  Danuty Klimkiewicz i Elżbiety Siennickiej-Szadkowskiej

Rozmawiajcie, prowadźcie z dzieckiem stały dialog wg  zasady „Nie mów do dziecka ,ale rozmawiaj z nim”.

  • Zachęcajcie dziecko do opowiadania np. o tym , co wydarzyło się wczoraj, na spacerze, podczas zabawy.
  • Proście dziecko o opis – nie tylko obrazka, ale prawdziwego jabłka, kotka, pieska itp.
  • Akceptujcie każda wypowiedz dziecka.
  • Powtarzajcie głoski, sylaby, wyrazy  i zdania tak, aby dziecko obserwowało was w czasie mówienia.
  • Starajcie się, aby dziecko mówiło głośno, powoli i wyraźnie.
  • Odpowiadajcie na każde pytanie dziecka.
  • Pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem – ćwicząc język, wargi i żuchwę.
  • Spróbujcie masować dziecku policzki, brodę, wargi.
  • Zwracajcie uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem i wydech ustami) .
  • Pamiętajcie o zabawach paluszkowych  np. idzie kominiarz po drabinie.
  • Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.

REZULTAT   TERAPII   ZALEŻY   W   BARDZO   DUŻYM   STOPNIU   OD   SYSTEMATYCZNYCH   ĆWICZEŃ  W   DOMU.

Polecam wiersze Juliana Tuwima i Jana Brzechwy.

Ćwiczenia logopedyczne dla Grupy Krasnale i Biedronki
Ćwiczenia logopedyczne dla grupy Krasnale i Biedronki

Ćwiczenie głosek szeregu szumiącego dla grupy Pszczółki i Żabki.

  1. Podziel wyrazy na sylaby:
  2. Szafa, szalik, szopa, szuflada, szydełko, szufelka, koszula, muszelka, maszyna, afisz,

naszyjnik, kapelusz, dobosz;

  • Żaba, rzeka, żuk, życzenia, żonkil, plaża, morze, korzenie, marzenie, urząd, narzuta,

pożar, kałuża, leżak, jarzębina, wieża, żyrafa;

  • Czapka, czółno, czepek, czekolada, czajniczek, czytelnia, uczeń, oczy, poczekalnia,

naczynia, uczony, boczek, kolczyki, wieczór, pomarańcza;

  • Dżem, dżokej, dżungla, dżokejka, dżdżownica, dżdżysty, dżudo, zjeżdżalnia,

ujeżdżalnia, drożdże, drożdżówka.

  1. Utwórz zdrobnienia od podanych wyrazów:
  2. Wianek, ptak, groch, garnek, kwiatek, dzban, ucho, mucha, kożuch, leń, strych,

puch, palec, duch, brzuch;

  • Obłok, bułka, córka, książka, laska, oko, gałka, byk, wiatrak, żuk, hak, lok, mak,

lalka, patyk, piłka, guzik, kula.     

  1. ZAGADKI:
  2. Dom swój nosi na grzbiecie. To nie ślimak, czy już wiecie?
  3. Na żółtej skórze cętki brązowe, a długa szyja unosi głowę.
  4. Przedmiot potrzebny, chociaż nieduży. Do prasowania odzieży służy.
  5. Co to za panienka? Zielona sukienka, wytrzeszczone oczy. Wnet do wody wskoczy.
  6. Jest to bez wątpienia kwiatów królowa. Chyba najpiękniejsza, kiedy purpurowa.
  7. Jesienią leszczyna te owoce gubi, a ruda wiewiórka bardzo je lubi.
  8. Gdy w górę patrzysz, zobaczysz go w dali. Raz wygląda jak bułeczka, a raz jak rogalik.
  9. Ma on nóżkę, nie ma buta. Ma kapelusz, nie ma głowy.

Czasem gorzki i trujący, często smaczny jest i zdrowy.

  1. Powtórz po dorosłym (rodzicu):

Agnieszka ma żółtą piłeczkę w gwiazdeczki.

Bożena kupiła dla babci czerwone, pluszowe bambosze.

Przysmakiem wiewióreczek są orzeszki.

Błażej lubi czerwone i czarne porzeczki.

Czarny koteczek leży pod drzewem jarzębiny.

Agnieszka nigdy nie widziała żywego bażanta.

Nad drzewami przelatywał drapieżny orzeł.

Andżelika piecze pyszne drożdżówki z dżemem.

Czarek ćwiczy dżudo już sześć lat.

Marzenka ma urocze dołeczki w policzkach.

Kurczątka rzędem maszerują przez podwórze.

Szymon i Jerzy marzą o podróży do dżungli.

      Najlepsza koleżanka Bożenki mieszka w Bydgoszczy.

      Mateusz lubi pływać żaglówką po jeziorze.

      Krzysztof wybrał się na grzybobranie.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE- CZERWIEC 2020

ĆWICZENIE GŁOSKI ,, Ć, ć (Ci, ci) – w wyrazach, frazach i zdaniach

  1. Wyrazy:

Ciało, ciastka, ciasto, ciasno, ciasny, cielę, cień, ciepło, ciemno, ciągnik, cienki, ciągnie, cichy,

cierpliwy, cicho, ciupaga, Ciechanów, Ciechocinek, ciuchcia, cierpki, ciekawy, cielęcina,

babcia, ciocia, bocian, bucik, kociak, kociątko, kocioł, kwiecień, maciejka, pociąg, pociecha, okucie,

wyciąg, wyciek, plecie, nadleciał, przyleciał, odleciał, dzieci, niecierpliwy, Miecio, Gucio,

łokieć, dobroć, nić, paproć, wilgoć, bić, malować, mieć, myć, pić, stać, być, leżeć, płynąć.

  1. Frazy:

– ciche dzieci

– ciepłe buciki

– ciepłe ciasto

– ciocia Miecia

– stać jak bocian

– myć łokieć

– ciepłe picie

– ciekawskie dzieci

– wycieczka pociągiem

– pociąg do Ciechocinka

– ciupaga Gucia

– cichy kącik

– ciężki kocioł

– niecierpliwe dzieci

– przyleciały bociany

– ciche kociątko

– babcia z Ciechanowa

– cierpliwy nauczyciel

– ciepłe kapcie

– nadleciały bociany

– cienka nić

– babcia Gucia

– namalować papcie

– ciekawa wycieczka

– pocieszne dzieci

– nici cioci

– kapcie babci

– ciasny kącik

– pocieszne kociątko

– niecierpliwy Gucio

– ciężki ciągnik

– ciemne nici

– ciekawe okucia

– plecione kapcie

– ucieszona babcia

– ciepłe ciastka

– połeć cielęciny

– kwiecień – plecień

– maciejka cioci

– dzieci w kąciku

– ciągnik Gucia

– wilgoć pod paprocią

ZDANIA:

Gucio lubi bawić się ciuchcią.

Miecio je ciepłe ciasto.

Kwiecień był ciepły.

Gucio jedzie pociągiem.

Dzieci bawią się w kąciku.

Gucio był na ciekawej wycieczce.

Pociąg do Ciechanowa odjedzie o trzeciej.

Babcia ma ciepłe kapcie.

Ciocia chce namalować bociany.

Niecierpliwe dzieci jadły ciepłe ciastka.

Miecio ma w kąciku kocięta.

Pod paprociami była wilgoć.

Babcia lubi zapach maciejki.

Ciocia pojechała do Ciechocinka.

Do wsi przyleciały bociany.

Gucio chce kupić ciupagę.

Babcia kupiła ciężki kocioł.

Gucio ma nowy ciągnik.

Wycieczka do Ciechocinka była ciekawa.

Meble miały ciekawe okucia.

Gucio lubi lepić i malować.

Ciocia lubi ciepłe picie.

Babcia kupiła cienkie nici.

ŻYCZENIA Z OKAZJI DNIA DZIECKA:

Drogie Dzieci, z okazji Waszego święta życzę Wam dużo zdrowia, powodów

do radości i uśmiechu oraz możliwości wspólnej zabawy.

Logopeda – Gabriela Przondo-Milewska 

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

ĆWICZENIE GŁOSKI ,,Ś’’ (,,SI’’) – w wyrazach, frazach i zdaniach.

I. Wyrazy:
Siano, siatka, sioło, siemię, sidła, sikawka, śliwka, ślad, siedem, siódemka, śliczny,
śmieszny, świadek, świat, światło, siła, silnik, śpiew, śpiewnik, świetlica, śmiałek,
siedzi, śniadanie, śmietana, świetlik, ślub, śpi, śpioch, środek, środowisko, świerk,
śnieg, święta, świątynia, ślimak, śruba, sikorka, sito, śpiwór;

Asia, Basia, Kasia, Małgosia, Isia, Joasia, Marysia, Wiesia, Zosia, Jasio, Stasio, osiołek, misio, gęsi, ptysie, naleśniki, łosie, owsianka, pasieka, mamusia,
lisiątko, kosiarka, uśmiech, huśtawka, wiśnie, owsianka, gosposia, liście,
mięśnie, osiedle, myśliwy, myśli, maślanka, maślaki, wyśmienity,

Antoś, Jaś, miś, łoś, ptyś, ktoś, wieś, Kubuś, ryś, gęś, coś.

II. Frazy:

⦁ ślady ślimaka
⦁ kwaśna śmietana
⦁ pasieka Jasia
⦁ nasiona siemienia
⦁ siedem śliwek
⦁ siatka maślaków
⦁ wyśmienite śniadanie
⦁ naleśniki z wiśniami
⦁ silny osiołek
⦁ siatka śliwek
⦁ owsianka i naleśniki
⦁ śmieszny miś
⦁ siatka mamusi
⦁ tatuś Wiesia
⦁ ślimak na liściu
⦁ uśmiechnięta Basia
⦁ kwaśne wisienki
⦁ silne mięśnie
⦁ śpiący miś
⦁ uśmiechnięty myśliwy
⦁ osiedlowe huśtawki
⦁ świetna myśl

III. ZDANIA:

Myśliwy widział ślady ślimaka.

Kasia ma siedem śliwek.

Jasio niesie siatkę maślaków.

Mały miś śpi na sianie.

Wojtuś kosi trawę kosiarką.

Małgosia lubi wiśnie i śliwki.

Na śniegu były ślady łosia.

Basia ślicznie śpiewa.

Jaś pije wyśmienitą maślankę.

Tatuś pomalował osiedlową huśtawkę.

Mamusia podała wyśmienite naleśniki.

Basia lubi ptysie z bitą śmietaną.

Asia i Wojtuś śpią w śpiworach.

Michaś ma ślicznego misia.

Na śniadanie była owsianka.

Antoś osiodłał siwego konia.

Tatuś ma na wsi pasiekę.

Tomuś lubi bitą śmietanę.

Mamusia kupiła nasiona siemienia.

Jeżyk śpi pod liśćmi.

IV. Przeczytaj głośno lub powtórz po dorosłym (rodzicu) wiersz:

,, ŚLIMAKI – ŚPIOCHY’’

Dwa ślimaki, w jakimś lesie,
Śpią wytrwale siódmą jesień.
Śnią o sianku, wsi i rysiu,
O wisienkach, sitku, misiu.

Śnią o świerkach, w śniegu świętach,
Gęsiach, łosiach i prosiętach.
Bo, gdy siedem lat się śpi,
Wiele się ślimakom śni.
ĆWICZENIE GŁOSKI – ,,Ź’’ – w wyrazach, frazach i zdaniach.

I. Wyrazy:
Ziarno, ziąb, zioła, zielony, ziemia, ziemniak, ziemniaki, zięba, zima, zimowisko, zimowy, ziewa, źrebak, źdźbło, źródło, źródełko, zimny, źle, zimorodek;
bazie, buzia, Józio, gałęzie, guzik, guziki, jezioro, kozioł, łazienka, nizina, poziomka, tuzin,
wiezie, późno, koźlątko, Kazio, Dyzio, Józia, zziębnięty.

II. Frazy:
⦁ zielone zioła
⦁ zięba na gałęzi
⦁ zimne ziemniaki
⦁ Zuzia na zimowisku
⦁ zimowy ziąb
⦁ zielona łazienka
⦁ buzia Kazia
⦁ zielone guziki
⦁ zziębnięty koziołek
⦁ zielone poziomki
⦁ poziomki dla Kazia
⦁ tuzin guzików
⦁ późna zima
⦁ uwięziony koziołek
⦁ uwięzione koziołki
⦁ zimna łazienka
⦁ Kazio i Dyzio
⦁ Józio ziewa
⦁ zimne źródło
⦁ zimorodek na gałęzi
⦁ koziołki nad jeziorem
⦁ jezioro na nizinie
⦁ Dyzio na zimowisku
⦁ zioła dla zielarki
⦁ wiezione ziemniaki
⦁ ziemniaki na wozie
⦁ kozioł i koźlątko
⦁ zioła w zielniku
⦁ zziębnięte bliźniaki
⦁ Zuzia i Józio
⦁ ziemniaki w ziemi
⦁ zielone bazie
⦁ bazie na gałęzi

III. ZDANIA:

  1. Józio lubi zimne ziemniaki.
  2. Zięba siedzi na gałęzi.
  3. Zuzia pojedzie na zimowisko.
  4. Kazio ma zielone guziki.
  5. Dyzio wiezie ziemniaki na wozie.
  6. Łazienka Zuzi jest zielona.
  7. Dyzio i Kazio to bliźniaki.
  8. Zimorodek siedzi na gałęzi.
  9. Zielarka zbiera ziola.
  10. Józio zrobił zielnik.
  11. Nad jeziorem był zziębnięty koziołek.
  12. Ziuta kupiła tuzin guzików.
  13. Kazio dał bazie Zuzi.
  14. Zziębnięty Dyzio ziewa.
  15. W wazie były zielone poziomki.
  16. Dyzio uwięził koziołka.
  17. Kazio ma uśmiechniętą buzię.
  18. Józia lubi poziomki.

IV. ZAGADKI:

  1. Odgadnąć to łatwa sprawa.
    Jak się zwie suszona trawa?
  2. Pełza w ogrodzie i lesie.
    Domek swój na grzbiecie niesie.
  3. W ziemi się rodzą. Z jednego – wiele.
    Najsmaczniejsze są jesienią pieczone w popiele.
  4. Ma drewnianą obręcz i sto dziurek na dnie.
    Mama nim przesiewa mąkę. Co to jest? Kto zgadnie?
  5. Ma cztery kopyta i długie uszy.
    Lecz jak się uprze, z miejsca nie ruszy.
  6. Co to za ptaszek? Po gałązkach fika.
    I chętnie zajada słoninkę z patyka.
  7. Nieduża ławeczka i mocny sznurek.
    Gdy na niej usiądziesz, raz w dół, raz w górę

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

Ćwiczenia głosek ,,K,k -G,g’’

Kotek Gabrysi

ogromny balkon

gromada piskląt

koniec tygodnia

wujek Małgosi

granatowa wersalka

pokój Gawła

zagroda dla krów

góralskie kapcie

zakupy na targu

ogródek kwiatowy

gofry z truskawkami

sok winogronowy

ogromna karuzela

wygodna kanapa

ugotowany kalafior

Ćwiczenie głoski ,,F,f’’ w wyrazach, frazach i zdaniach:

Fala, Felek, folia, fiołek (fiołki), foka, flet, Filip, fajka, fotel, fontanna, fika, fiat, falbanka, falbana, flaga,

Flanela, fałda, figa (figi), fikus

Syfon, kufel, lufa, szafa, szyfon, szufelka, żyrafa, telefon, nafta, tafla, alfabet, pantofel (pantofle),

Kafel (kafle), sofa, cofa, gafa, pufa, rafa, wafel

Kilof, szef (szew), lew, paw, staw, tułów, ołów, golf, krew, brew, rów, znów

FRAZY:

Fiat Felka

Filip fika

Fioletowy fotel

Flet Felka

Flanelowy kaftan

Fałdy i falbany

Fioletowe fiołki

Flanelowa foka

Folia na fotelu

Telefon Filipa

Pantofle Feli

Haftowany kaftan

ZDANIA:

Felek ma fiata.

Filip fika koziołki.

Fela ma fioletowy fotel.

Filip ma nowy flet.

Flanelowy kaftan ma falbanki.

Felek pali fajkę.

Fela ma flanelową fokę.

Fiona była obok fontanny.

Fafik fika na fotelu.

Ćwiczenie głoski ,,W, w’’ w wyrazach, frazach i zdaniach:

Witek, wata, waga, woda, wazon, wagon, wada, wielbłąd, wąsy, wujek, wózek, welon, wyspa, wanna,

Wanda, wulkan, węgiel, wełna wygoda, wół, wiosło, wałek, wozi, widzi, widły, włosy, wędka, waliza,

Walizka, Wojtek, wita, wakacje, wykład, wypadek, wygoda

Kawa, ława, mowa, mewa, nowa, uwaga, połowa, kowal, oliwa, owoce, lokomotywa, Paweł, Gaweł,

Łowy, łowi, głowa, bałwan, pływak, słowik, kiwi, sowa, piwo, umowa, zabawa, chowa, chałwa, lewa,

Rowy, trawa, wywar, żywy

FRAZY:

Wanna wody

Wielki wulkan

Welon Wandy

Wujek Witka

Nowy wałek

Wagon węgla

Wielka waliza

Wędka Wojtka

Nowe widły

Nowa ława

Wypita kawa

Połowa kiwi

Witek wędkuje

Wojtek wiezie (wozi)

Ewa wita

Paweł wykłada

Gaweł widzi

Ewelina wypiła

ZDANIA:

Wanda ma nową wannę.

Ewa ma nowy wałek.

Wujek Witka ma wąsy.

Wojtek lubi wędkować.

Paweł lepi bałwana.

Iwona wypiła kawę

Wojtek wiezie węgiel.

Witek łowi węgorze.

Ewa wymyła owoce.

Gaweł uwielbia kiwi.

Witek widział wielki wulkan.

Wanna Ewy jest wygodna.

Paweł pływa łódką.

Wujek wypił piwo.

Wanda ma nową wełnę.

Wojtek wita na wykładach.

ZAGADKI:

1. Niezastąpiona do picia i ciała umycia.

2. Potrzebuje mydła, wody. Kąpiesz się w niej dla zdrowia i urody.

3. Może być z fusami, rozpuszczalna lub zbożowa.

  Mama często pije, gdy boli ją głowa.

4. Uwielbia je Tomek, Amelka i Hania.

  Kiedy się rozpoczną, czas odpoczywania.

5. W lesie, w parku – w dziupli mieszka.

  Ma rudą kitę i je orzeszka.

6. Bardzo smaczne są i zdrowe. Kwaśne, słodkie, kolorowe.

  Śliwka, banan, kiwi, gruszka, winogrona i jabłuszka.

7. Często liście zrywa, czasem czapki porywa.

  Mocno wieje, w oczy dmucha.

  Gdy głośno szumi, każdy słucha.

8. Gdy obiadu przyjdzie czas,

  Ma go w ręku każdy z nas.

  Jeść pomaga drugie danie,

  A czasami też śniadanie.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

BAJKA LOGOPEDYCZNA

Smok przeciągnął się (przeciągamy się), ziewnął (ziewamy) i przetarł zaspane oczy (przecieramy oczy). Rozejrzał się dookoła (buzia szeroko otwarta, czubkiem języka oblizujemy wargę górną i dolną) i powiedział: „Może by tak ruszyć w świat? Zobaczyć co tam jest daleko, za tą górą i za rzeką?” No tak, ale jak tu ruszyć w świat, kiedy ręka, jak i noga Obiboka nie gotowa. Musi najpierw podnieść się i rozruszać cały grzbiet. Najpierw smok poćwiczył ogon: w górę w dół (buzia otwarta, czubkiem języka dotykamy raz podniebienia górnego raz dolnego) i w prawo w lewo (buzia otwarta, czubkiem języka dotykamy kącików ust), wielkie koła zataczał (buzia otwarta, czubkiem języka oblizujemy wargi). Brzuch poturlał się po ziemi (czubkiem języka masujemy policzki po wewnętrznej stronie), później plecy się wygięły (buzia otwarta, czubek języka opieramy  o wewnętrzną stronę dolnych siekaczy, zaś przednią część grzbietu języka lekko unosimy do górnych dziąseł tak, by boki języka przylegały do wewnętrznej strony górnych zębów). Ręce  w górę się uniosły i machały czując wiosnę (buzia otwarta, czubkiem języka dotykamy każdego zęba u góry). Smok już poczuł się radośnie (wargi rozciągamy do uśmiechu) i odetchnął (głęboki wdech nosem i wydech buzią) czując w kościach tchnienie sił i pełną moc, więc na ziemię zrzucił koc. Po ćwiczeniach jednak takich brzuch wszczął alarm nie byle jaki. Pobulgotał (bulll, bulll, bulll), zachichotał (hi, hi, hi, hi), warknął (wrrr, wrr, wrrr), chlipnął (chlip, chlip, chlip), zamiauczał (miauł, miauł, miauł). Smok nie oparł się tym jękom i za garczek chwycił ręką. Podjadł troszkę (naśladujemy ruchy żucia) i coś popił (wciągamy powietrze wargami, jak przy piciu rurką).  Po jedzeniu się oblizał (buzia otwarta, czubkiem języka oblizujemy wargi) i powiada: „No mój smoczku Obiboczku , czas wyruszać i nie zwlekać, bo już świat tam cały czeka”.  I wyfrunął, bo jak wiecie smoczki skrzydła mają przecież. Lecz ćwiczenia nie zaszkodzą, bo pokrzepią i odmłodzą.

ZAGADKA

Uwiązane jestem na długim sznurze.Przy pracy odbywam gorące podróże.

Dom swój nosi na grzbiecie.To nie ślimak, czy już wiecie ?

Jeśli są prawdziwe, to ukąszą nawet.W ogrodzie gumowe podlewają trawę.

ZAGADKI LOGOPEDYCZNE

1.  Ma go dziewczynka dla swojej lalusi,mama małe dziecko też wozić w nim musi.

2.  Może być wysoki, wąski lub pękaty,mamusia do niego często wstawia kwiaty.

3.  Gdy kupują w kiosku, to ją oglądają,a później dorośli i dzieci czytają.

4.  Jabłka lub gruszki zjadają dzieci,a to, co zostanie, wrzucają do śmieci.

5.  Nocą świecą jasno wysoko na niebie,a czasem mrugają właśnie do ciebie.

6. Zielone, duże kule czerwony miąższ mają.Są słodkie i soczyste, dzieci je uwielbiają.

7. Jeżdżą po niej auta, jeżdżą i tramwaje.Na niej też autobus przy przystanku staje.

8. Nawet w małym mieście porządku pilnuje,ściga też przestępców, auta kontroluje.

9. Musi znać przepisy, siedzi za kierownicą.Prowadzi autobus i jedzie ulicą.

10. Ona w swej pracowni sukienkę uszyje,może coś przerobić lub guzik przyszyje.

11. Na plecach je nosi uczeń i turysta. Turysta na szlaku, uczeń w szkole korzysta.

12. Pijesz z nią herbatę albo z cukrem jesz. Jest kwaśna i żółta, jak zwie się, czy wiesz?

DOMOWE ZABAWY LOGOPEDYCZNE

ZABAWY ODDECHOWE

Sprawność aparatu oddechowego, słuchowego, artykulacyjnego oraz fonacyjnego warunkuje prawidłowy przebieg procesu nabywania mowy przez dziecko. Poniżej zestaw ćwiczeń oddechowych, które przyczynią się do rozwoju wymienionych funkcji. Zaprezentowane ćwiczenia można wplatać w codzienne zabawy już z najmłodszymi dziećmi.

– zabawy z rurką, słomką, wodą: przenoszenie małych elementów papieru/obrazka za pomocą słomki, burza w szklance wody (dmuchanie przez słomkę do wody),

– dmuchanie na papierowe łódeczki w misce z wodą,

– zdmuchiwanie kawałka papieru z różnych powierzchni,

– zabawy z płomieniem świecy – dmuchamy leciutko, tak by płomień nie zgasł; staramy się zgasić ogień z dużej odległości,

– puszczanie baniek mydlanych,

– zabawa w wąchanie kwiatków,

– zabawy z piórkami, wacikami, piłeczkami ping – pongowymi – wyścigi, strzelanie goli do bramki, dmuchanie do celu,

– chuchanie w rączki,

– chłodzenie gorącej zupy (rączki ułożone na kształt talerza),

– nadmuchiwanie baloników,

– dmuchanie na balonik, tak by nie spadł na podłogę,

– liczenie na jednym wydechu,

– dmuchanie na wiatraczek,

– gra na flecie, harmonijce.

ZABAWY SŁUCHOWE

– rozpoznawanie dźwięków otoczenia (np. nagranych),

– odtwarzanie rytmów (wyklaskiwanie, wytupywanie),

– liczenie dźwięków np. uderzeń w bębenek,

– wyszukiwanie w pomieszczeniu/na obrazkach przedmiotów rozpoczynających się na wskazaną głoskę,

– zabawy z rymami, np. łączenie w pary obrazków, których nazwy się rymują,

– dokańczanie rymowanych zdań,

– reagowanie np. klaskaniem na wybrany wyraz/sylabę usłyszaną w wypowiadanym zdaniu,

– z której strony dochodzi dźwięk?

– co jest w kubeczku? – wypełniamy plastikowe kubeczki grochem, cukrem, kamykami, monetami – dziecko ma za zadanie zgadnąć, którym kubkiem dorosły potrząsnął,

– rozpoznawanie znanych dziecku melodii,

– zabawa w sklep – układamy różne przedmioty; dorosły prosi dziecko, aby sprzedało mu wszystkie przedmioty, których nazwa rozpoczyna się daną sylabą, np. ma, bu, la itd.

– co tu nie pasuje? – dorosły rozkłada różne przedmioty/obrazki rozpoczynające się na określoną głoskę, w tym jeden, którego nazwa zaczyna się inaczej niż pozostałe; zadaniem dziecka jest zgadnąć, który nie pasuje,

– nauka wierszyków, wyliczanek.

Jedzie pociąg fu fu fu!
Trąbi trąbka tru tru tru!
A bębenek bum bum bum!
Na to żabka kum kum kum!
Konik człapie człap człap człap!
Woda z kranu kap kap kap!
Mucha bzyczy bzy bzy bzy!
A wąż syczy sy sy sy!
Baran beczy be be be!
A owieczki me me me!

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA

WSPIERANIE ROZWOJU MOWY I JĘZYKA U DZIECKA

Rady dla rodziców (opiekunów) według  Danuty Klimkiewicz i Elżbiety Siennickiej-Szadkowskiej

Rozmawiajcie, prowadźcie z dzieckiem stały dialog wg  zasady „Nie mów do dziecka ,ale rozmawiaj z nim”.

  • Zachęcajcie dziecko do opowiadania np. o tym , co wydarzyło się wczoraj, na spacerze, podczas zabawy.
  • Proście dziecko o opis – nie tylko obrazka, ale prawdziwego jabłka, kotka, pieska itp.
  • Akceptujcie każda wypowiedz dziecka.
  • Powtarzajcie głoski, sylaby, wyrazy  i zdania tak, aby dziecko obserwowało was w czasie mówienia.
  • Starajcie się, aby dziecko mówiło głośno, powoli i wyraźnie.
  • Odpowiadajcie na każde pytanie dziecka.
  • Pozwólcie dziecku robić miny przed lustrem – ćwicząc język, wargi i żuchwę.
  • Spróbujcie masować dziecku policzki, brodę, wargi.
  • Zwracajcie uwagę na prawidłowe oddychanie (wdech nosem i wydech ustami) .
  • Pamiętajcie o zabawach paluszkowych  np. idzie kominiarz po drabinie.
  • Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.

REZULTAT   TERAPII   ZALEŻY   W   BARDZO   DUŻYM   STOPNIU   OD   SYSTEMATYCZNYCH   ĆWICZEŃ  W   DOMU.

Polecam wiersze Juliana Tuwima i Jana Brzechwy.