GRUPA KRASNALE    

  

Temat realizowany od 30.03.2020 do 10.04.2020 – Święta tuż, tuż

1. „Święta Wielkanocne” – oglądanie książeczek obrazkowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Rozmowa na temat tradycji Wielkanocnych.

2. Słuchanie wiersza „Wielkanoc” B. Formy

Wielkanoc

Święta za pasem, do pracy się bierzemy,

mazurki i baby smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki razem dziś zrobimy,

wszystkie kolorowe – bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie bazie i żonkile,

a na nich z papieru kurczątka przemiłe.

Pytania do wiersza:

– O czym był wiersz?

– Co dzieci zrobiły w wierszu?

– Co kojarzy się ze świętami wielkanocnymi?

– Jakie wypieki są na świątecznym stole?

3. Masażyk relaksacyjny z Rodzicami:

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie  śni (masowanie pleców całą dłonią)

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

4. Zabawa matematyczna „Kolorowe jajka”

Układanie kolorowych jajek od najmniejszego do największego – jajka można wyciąć z kolorowego papieru. Posługiwanie się określeniami: małe, większe, największe. Wskazywanie jajek: największe, mniejsze, najmniejsze. Nazywanie kolorów jajek.

5. Nauka piosenki „ Pisanki, pisanki”

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

6. Praca plastyczna:

  • „Malowane jajka” – Przygotowujemy ugotowane na twardo jajko, pędzel, farby i podstawkę na jajko. Dziecko maluje jajko według własnego pomysłu.
  • „Kurczaczek” praca wykonana techniką dowolną.

7. Wysiewanie rzeżuchy lub owsa na wielkanocny stół.

8. Zabawa usprawniająca narządy mowy „Świąteczne porządki”

Dziecko wykonuje ruchy językiem ilustrując polecenia  Rodzica:

•  zamiata wszystkie kąty w buzi,

• maluje językiem policzki wewnątrz,

• maluje podniebienie, próbują namalować gwiazdki,

 • sprząta po malowaniu – dziecko ponownie wymiata językiem wszystkie kąty w buzi,

 • wietrzy- dziecko nabiera powietrze nosem, wypuszcza ustami.

9. Taniec z rodzicami do piosenki „Kaczuszki”

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

10. Wspólne pieczenie BABY WIELKANOCNEJ

11. Rozwiązywanie zagadek J. Wasilewskiej „Baranek, kurczaczki i pisanki”

Baranek cukrowy

Ma złociste rogi

I kożuszek biały.

Nie biega po łące

Bo z cukru jest cały.

Kurczaczki

Wykluły się z jajek

Są żółciutkie całe.

Będą z nich kogutki,

Albo kurki małe.

Pisanki

Leżą w koszyczku

Pięknie ułożone

W kolory i wzory

Mocno ozdobione.

12. Zabawa dydaktyczna „Przyjęcie dla zajączka”

Przygotowujemy: maskotkę zajączka (lub innego zwierzątka), lalkę i misia, kilka talerzy, łyżeczek, szklanek oraz babę wielkanocną (lub materiał zastępczy np. klocki). Rodzic prosi dziecko aby posadziło zajączka, lalkę i misia przy stoliku i nakryły stół dla każdego z nich. Następnie prosi, aby każdemu z gości  na przyjęciu dać na talerzyk dwa kawałki ciasta – dziecko liczy do dwóch, dopełnia do dwóch i odkłada do dwóch. Rodzic może modyfikować zabawę według własnego pomysłu i możliwości dziecka.

13. Zabawy ruchowe:

– „Baranki na łące” – Rodzic gra na instrumencie perkusyjnym cicho – dziecko(baranek) biega po łące wolno. Gdy Rodzic gra głośno – dziecko biega szybko.

– „Duże i małe palmy”- Dziecko biega przy dowolnej muzyce. Zatrzymuje się gdy muzyka przestaje grać, na hasło: Duże palmy! – staje we wspięciu na palcach i unosi wysoko ręce. Na hasło: Małe palmy! – przykuca.

– „Zajączki” – Dziecko(zajączek) podskakuje raz na jednej, raz na drugiej nodze. Zatrzymuje się i zajączek nasłuchuje – staje z rękami przy uszach i wykonuje skręty głowy w jedną i w drugą stronę.

14. Nauka wiersza na pamięć „Pisanki” D. Gellner

,,Pisanki” D. Gellner

Patrzcie, ile na stole leży pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
i leży na stole grzecznie,
by się nie potłuc przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia!
Z pisanek się wyklują Świąteczne życzenia

JĘZYK ANGIELSKI – DWUJĘZYCZNE DZIECI

Tydzień 2: Tak! Nie! (Ring Ring)

Film/Piosenka:  Rodzic ogląda z dzieckiem wielokrotnie film, a następnie słucha piosenki.

Zabawa:  W trakcie nagrania rodzic wraz z dzieckiem naśladuje rozmową telefoniczną poprzez przyłożenie w charakterystyczny sposób dłoni do uszu, dziecko powtarza w trakcie nagrania słowa ring (kiedy przykłada telefon do ucha);  Yes ( kiwa głową twierdząco) lub No ( kręci głową przecząco). Rodzic może zapytać w języku ojczystym czy dziecko lubi daną rzecz a zadaniem dziecka jest udzielać odpowiedzi po angielsku yes lub no

Słowa do nauki: ring, phone, yes, no.

GRUPA BIEDRONKI

SZANOWNI PAŃSTWO,  DROGIE DZIECI  SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO NAUKI PRZEZ ZABAWĘ,  PONIŻEJ KILKA PROPOZYCJI DO WYKORZYSTANIA,

Temat kompleksowy: U ROLNIKA NA WSI  30.03- 03.04. 2020

1. Aktywność ruchowo-zdrowotna

– „Jedziemy na wieś” – zabawa ruchowa. Recytujemy kilka razy rymowankę:  Jedzie rowerek na spacerek na słoneczko i wiaterek – w różnym tempie. Dzieci biegną lekkim truchtem zgodnie z tempem recytacji. Na hasło Łańcuch pękł! Dzieci zatrzymują się, kucają i wykonują nadgarstkiem ręki wiodącej ruch wkręcania śrubki. Gdy ponownie rozpoczniemy recytację dzieci znów zaczynają biegać.

– „Maszyna” – zabawa paluszkowa. Rodzic z dzieckiem siedzą naprzeciw siebie, stykają się otwartymi dłońmi. Jedna para dłoni jest przybliżona do ciała dziecka, a druga – do rodzica. Podczas  recytacji wiersza na przemian wyciągają i przybliżają do siebie ręce, uważając, aby dłonie przez cały czas były złączone. Ruchy są rytmiczne.

Maszyna

Małgorzata Barańska

Ta maszyna, ta maszyna

swoją pracę już zaczyna.

Wszystkie tłoki zaraz ruszą,

bo się razem ruszać muszą.

– ,,Jajko i kura” – zabawa ruchowa pobudzająco-hamująca. Na hasło:  Kura!  Dzieci biegają po dywanie, mówiąc ko, ko. Na hasło: Jajko! zatrzymują się i zwijają w kłębek na dywanie

2.Aktywność Językowo-literacka i słuchowa

– Słuchanie opowiadania

Gospodarstwo ekologiczne

Olga Masiuk

Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponieważ odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu.

Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami. Tup, oczywiście, wytupał pierwszy. – Ale tu pięknie pachnie! – zawołał zdziwiony. Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani.

– Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła. – Chodźcie, wszyscy już na was czekają.

– Kto na nas czeka? – zainteresowała się Elizka.

– Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani.

– Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos.

Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką.

– O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy. Tup oczywiście był pierwszy.

– Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan. – Musisz iść bardzo ostrożnie.

– Na co mam uważać? – zdziwił się zając.

– Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi.

Tup nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tup nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany:

– Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu!

– Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powie-trzem.

– A co tam jest? – zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok.

– Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku…

– Jajka! – krzyknął Tup, zanim pani dokończyła zdanie.

– Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale po-goda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani.

Szczypior, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim.

– A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan.

W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Zosia znalazła dwa, Kuba trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Tup przytknął kromkę do nosa.

– Znowu pięknie pachnie! – krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.

Zadajemy dzieciom pytania dotyczące tekstu: Gdzie pojechały dzieci?; Co widziały; Po co poszły do kurnika; Co robiły w oborze? itp.

3. Aktywność Społeczno-przyrodnicza

„Rolnik w polu” – masażyk. Rodzic siedzi za dzieckiem, recytujemy tekst i rysujemy wzory na plecach dzieci.

Rolnik rano rusza w pole,        Kroczymy palcami obu rąk po plecach dzieci z dołu do góry.

Orać pługiem czarną rolę,        Rysujemy linie równoległe do linii kręgosłupa z góry do dołu.

Sieje zboże i buraki,                Stukamy palcami po całych plecach.

Z których później są przysmaki.        Lekko pukamy dłońmi w plecy dziecka.

– zachęcanie do posiania z dziećmi owsa lub rzeżuchy;

4. Aktywność matematyczna

„Gospodarskie pojazdy”zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy dla dzieci różne figur geometrycznych. Rodzic . układa z figur traktor, kombajn, samochód. Dzieci próbują ułożyć figury tak samo. Następnie nazywają i przeliczają figury użyte do ułożenia kształtu.

5 ,,Lizaki dla lalek” – zabawa plastyczna. Dzieci dostają po kilka kawałków plasteliny w różnych kolorach. Z każdego formują cienki długi wałeczek. Łączą ze sobą kolejne wałeczki, a następnie zwijają w ślimak. Na końcu nabijają na wykałaczkę.

– Historyjka obrazkowa do wycięcia i ułożenia w prawidłowej kolejności ,,Od buraka do lizaka”

JĘZYK ANGIELSKI – DWUJĘZYCZNE DZIECI

Tydzień 2: Tak! Nie! (Ring Ring)

Film/Piosenka:  Rodzic ogląda z dzieckiem wielokrotnie film, a następnie słucha piosenki. Dziecko stara się śpiewać podczas  filmu, w trackie nagrania można wykorzystać wydrukowany rysunek telefonu  (załącznik) – dziecko utrwala słowa ring, I say hello, I say yes, I say no

Zabawa: Rodzic przygotowuje katy obrazkowe z wyrazami z kursu frog (żaba) , bee (pszczoła)  bird (ptak), teddy bear (miś), flower (kwiat) , house (dom), sun (słońce), cat (kot), swing (huśtawaka) – mogą być też dodatkowe (można wykorzystać obrazki z załącznika). Karty kładziemy odwrócone na stole lub podłodze. Następnie na przemian dziecko i rodzic losuje kartkę. Osoba która wylosuje kartę stawia pytania Is it a …..bird, frog…? Zadaniem drugiej osoby jest udzielenie odpowiedzi yes lub no. Jeśli odpowiedz jest poprawna osoba zdobywa punkt. Wygrywa ta osoba która zdobędzie  najwięcej punktów.

Wierszyk  Rodzic przygotowuje dwa znaki: zielone na słowo go i czerwone na słowo stop. Rodzic czyta i powtarza  wierszyk z dzieckiem, przy słowie yes –kiwamy twierdząco głową, przy słowie nie – zaprzeczamy ruchem głowy, przy słowie go pokazujemy zielony znak, przy słowie stop –czerwony, wierszyk można ćwiczyć kilkakrotnie w trakcie tygodnia

Yes, yes, no, no,

Yes, yes, let’s go!

Stop, go, yes, no,

Yes, no, let’s go!

Słowa: yes, no, ring, say , zwroty:  I say hello; I say yes, I say no

GRUPA „ ŻABKI ”     

Temat kompleksowy w dniach 30.03. – 3.04. 2020 r.- NA WSI

Oto proponowana wspólna aktywność dla dzieci i rodziców:

  • JĘZYKOWO – LITERACKA I SŁUCHOWA,

Na podwórku koło bramy – słuchanie wiersza H. Łochockiej; rozmowa na temat jego treści, można omówić ew. wcześniej przygotowane ilustracje związane z wiejskim podwórkiem; o ulubionych zwierzętach wiejskich

Na podwórku koło bramy

wiodą spory cztery mamy.

Każda woła, że jej dziecię

 najładniejsze jest na świecie.

Mówi krowa: cielątko!

Mówi owca: jagniątko!

Mówi świnka: prosiątko!

A kobyłka: źrebiątko!

Lecz tymczasem dziatek czwórka

już wymknęła się z podwórka

i na łączce sobie hasa

w lewo, w prawo, hej hopsasa!

Podskakuje cielątko,

a tuż za nim jagniątko,

podryguje prosiaczek,

biega w kółko źrebaczek.

A z pobliskiej biegł zagrody

hałaśliwy kundel młody

i ogonem raźnie machał,

poszczekując: hau, hau, hau, hau.

Oj, umyka cielątko,

oj, umyka jagniątko,

oj, umyka źrebaczek,

a na końcu prosiaczek.

„Złap głoskę j ” – zabawa słuchowa – rodzice wypowiadają różne słowa, gdy dziecko usłyszy głoskę np.: klaszcze, podnosi ręce do góry itp.

Układanie puzzli –  dziecko ma za zadanie ułożyć pocięty na 5-6 części obrazek, nazwać i opisać zwierzątko z obrazka

Gimnastyka buzi i języka – zabawy logopedyczne

  • „ Masażyk ” – ćwiczenia rozluźniające – przed lustrem masowanie twarzy;
  • „Wesołe ustka ” – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne – wdychanie  powietrza nosem a w czasie wydychania buzią jak najdłużej mówimy sylabę mu,  i   me
  • „Koniki”- ćwiczenia języka – kląskanie czubkiem języka;
  • „Kotki piją” – wysuwanie języka i lekkie unoszenie brzegów języka do zębów
  • SPOŁECZNO – PRZYRODNICZA, 

„ Ssaki i ptaki” – wyszukiwanie różnych ciekawostek np. w książkach lub albumach,

 filmach przyrodniczych

Co jedzą zwierzęta ?

  • MATEMATYCZNA,

„ Zwierzęta dookoła ” – zabawa dydaktyczna – ćwiczenia w liczeniu, porównywaniu liczebności zbiorów – można  wykorzystać zabawki ew. narysować  i wyciąć z dzieckiem dowolne sylwety zwierząt z wiejskiego podwórka, zrobić z dowolnego materiału i w dowolnym kształcie „wiejską zagrodę ” i manipulować – dokładać, odkładać, rozwiązywać zadania np.

  • w zagrodzie są 2 krowy i 5 owiec  – ile zwierząt jest razem ?
  • na podwórku chodzą 3 kury i 5 kaczek  – ile ptaków jest na  podwórku?

„Policz ” – należy  przygotować 8 dowolnych przedmiotów ; dziecko je przelicza a rodzic pokazuje narysowaną cyfrę 8 i prosi dziecko o ozdobienie jej w dowolny sposób

„ Kto pierwszy ? ”  – gra ściganka – potrzebne będą dowolne pionki, 2 kostki do gry lub 2 kartoniki z narysowanymi oczkami ułożonymi tak jak na kostce; rodzic wspólnie z dzieckiem przygotowuje planszę podzieloną na pola: START, META , premie, pułapki a zasady gry rodzic ustala z dzieckiem

(suma oczek pozwala na przesunięcie pionka na planszy)

  • PLASTYCZNO – TECHNICZNA I GRAFOMOTORYCZNA,

„Wiejska zagroda”  – wykonanie makiety z wykorzystaniem różnorodnych materiałów

„ Kura ” – wydzieranka – dziecko otrzymuje , kontur, sylwetę ptaka i wypełnia np. kolorowym papierem, krepiną, gazetą a praca  poprzedzona jest wysłuchaniem zagadki o kurze

Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi.

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą: nadgarstki, dłonie i palce

  • prace z masą solną, plasteliną
  • wycinanie i wydzieranie,
  • zwijanie gazety w kulki (rzucanie nimi do celu),
  • rysowanie po śladzie,
  • rysowanie oburącz.
  • MUZYCZNA,

GDACZE KURA: KO KO KO  

Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,

W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko
W nocy ko, ko, ko, ko
Przez dzień cały ko, ko, ko
Ciągle ko, ko, ko, ko
Tylko ko, ko, ko, ko
Na okrągło ko, ko, ko!

Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko

 Aż do kury raz policja przyjechała,

Przyjechała,

No i kurze za hałasy mandat dała,

Mandat dała,

Teraz kura cicho z żalu gdacze w domu,

Gdacze w domu

Na podwórzu nie przeszkadza już nikomu,

Nikomu,

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko

  • RUCHOWO – ZDROWOTNA,

„Zabawa kogutów” – zabawa ruchowa – stajemy z dzieckiem w parze naprzeciwko siebie, ręce wyciągamy przed siebie i stojąc na jednej nodze i odpychamy się.

„ Policz i zrób tyle samo” – do tej zabawy potrzebne są 2 kostki do gry lub samodzielnie przygotowane po 2 kartoniki z narysowanymi oczkami ułożonymi tak jak na kostce; rzucamy kostkami lub pokazujemy dziecku 2 kartoniki, przeliczamy oczka i prosimy o wykonanie zadania np: podskocz tyle razy; zrób tyle pajacyków; klaśnij; tupnij – ile jest razem oczek na obu kostkach…

JĘZYK ANGIELSKI – DWUJĘZYCZNE DZIECI

Tydzień 2:

Film Dziecko ogląda film, po obejrzeniu rodzic zadaje po polsku pytania sprawdzające zrozumienie: Co przydarzyło się Kotowi? (Złapał za linkę latawca i uniósł się w powietrze.) Gdzie utknął kapelusz Toma? (Na drzewie.) Kto pomógł go stamtąd ściągnąć? (Mała Panda.)              Dziecko  powtarza  za lektorką z filmu nowe słowa i zwroty. Następnie dziecko ogląda  prezentację ponownie na stojąco, wykonując odpowiadające słowom gesty: na up podnoszą ramiona do góry, na down kucają, na zigzag rysują zygzak wyprostowaną dłonią w powietrzu, zaś na blow– biorą głęboki oddech, a następnie wydmuchuje  powietrze z ust. Równolegle dziecko powtarza słowa na głos za lektorką.

Zabawa ruchowa „pięć gestów” + prezentacja słownictwa

Dziecko staje na przeciwko rodzica. Najpierw wspólnie ćwiczą znane już reakcje ruchowe na up i down. Potem  rodzic dodaje reakcje na polecenia in i out, np. mały wyskok do przodu  i wyskok do tyłu, Następnie dziecko nabiera  dużo powietrza do płuc i na dźwięk słowa blow wydmuchuje je ustami. Dziecko obserwuje  i naśladuje czynności  rodzica – wypowiada słowa up, down, in, out wykonując odpowiednie ruchy, zaś przy słowie blow– tylko wydmuchuje powietrze z płuc. Rodzic wypowiada polecenia w zmiennej, przypadkowej kolejności, na początku wolno, później – coraz szybciej. Od czasu do czasu dodaje słowo blow!

Piosenka Blow, wind, blow!: Dzieci słuchają piosenki, śpiewają wraz z nagraniem,  w trackie śpiewu naśladują kołyszące się drzewa podczas wiatru.

Słowa do nauki: up, down, zigzag, blow, wind

GRUPA PSZCZÓŁKI       

TEMAT: „Praca rolnika ”  30.03 do 03.04 2020 r.

W tym tygodniu rozmawiać będziemy o pracy rolnika, omawiać jego obowiązki  w gospodarstwie wynikające z pory roku, ćwiczyć przeliczanie elementów w zakresie 8.

Pomysły dla rodziców na spędzanie czasu z dzieckiem:

– wspólne przygotowanie,  pieczenie chleba, ciasteczek;

– zabawy w dokładanie elementów tak, by było ich 8 i odkładanie elementów, tak, by zostało ich 8;

– zabawy w wysłuchiwanie poznanych głosek i w wyszukiwanie w wyrazach poznanych liter;

– czytanie książek- opowiadań, wierszy.

1. „Stary Donald farmę miał”- zabawa ruchowa ortofoniczna przy piosence.

– rozwijanie percepcji słuchowej,

Link do piosenki

– dziecko słucha piosenki, wymienia zwierzęta w niej występujące; naśladuje je ruchem i głosem.

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

Na tej farmie pieska miał, ija, ija, oł!

Słychać hau, hau tu, !

Hau, hau tam,

Hau tu, hau tam,

Wszędzie  hau, hau,

Stary Donald farmę miał, ija, ija, oł!

W kolejnych zwrotkach dzieci naśladują krowę (mu, mu), kaczkę (kwa, kwa) itp.

2. Zadanie wprowadzające do tematu:

Rodzic przygotowuje kartoniki z wyrazami: (rakieta, oko, lalka, nuta, igła, kot) i wyjaśnia, iż pierwsze głoski z tych wyrazów utworzą nowy wyraz , który będzie wprowadzeniem do tematu- rolnik.

3. Anna Dąbrowska – opowiadanie: „Praca rolnika”

    Pewnego lata mała Aniela przyjechała do swoich dziadków na wieś. Była bardzo szczęśliwa, że może być ze swoją kochaną babcią, która piecze najpyszniejsze ciasta, może zajadać porzeczki i maliny prosto z krzaka i leżeć na świeżym pachnącym sianie, głaskać krowy i konie. Po 2 dniach Aniela zauważyła, że dziadek długo przebywa na polu i przychodzi bardzo zmęczony późnym popołudniem, a babcia wstaje wcześnie rano i ciągle coś robi. Przyszło jej też do głowy pytanie: – Dziadku jak to się dzieje, że rosną te wspaniałe owoce w sadzie i warzywa na polu? Dziadek odpowiedział: – Widzisz dziecko, żeby były dorodne warzywa i owoce trzeba o nie dbać przez cały rok. Wczesną wiosną trzeba przekopać grządki w ogródku i przeorać pole. Robi się to po to, aby ziemia była spulchniona, napowietrzona i aby woda z deszczu mogła ją łatwo nawilżać. Potem kiedy złagodnieją mrozy można wysiewać niektóre bardziej odporne na spadki temperatury warzywa, a w późniejszym czasie resztę warzyw. Są to, np. ziemniaki, marchewka, buraki, pietruszka. Obsiać takie pole. To długotrwała ciężka praca. Całe szczęście, że żyjemy w czasach maszyn, które pomagają w pracy rolnika. Trzeba też nawozić ziemię aby rośliny były dorodne oraz pielić grządki, by chwasty nie zabierały składników odżywczych i nie powodowały cienia. Warzywa i owoce dojrzewają w różnym czasie. Jeszcze podczas lata zbieram kapustę, marchew, potem ziemniaki, a we wrześniu buraki, jabłka i gruszki z sadu. Zbieranie plonów to ciężka praca. Na ten czas zatrudniam osoby do pomocy; sam nie dałbym rady. Wiele warzyw, np. ziemniaki, marchew rosną w ziemi, trzeba je wyciągnąć, a nawet wykopać stąd nazwa „wykopki” na zbiór ziemniaków. Kiedy warzywa i owoce są już zebrane trzeba je posegregować na te najlepsze, które chcę sprzedać do skupu, hurtowni czy przetwórni, używać we własnej kuchni. Potem na te mniej dorodne, które mogę dawać moim zwierzętom, np. konie chętnie jedzą marchewkę i jabłka, świnie lubią ziemniaki. Segregujemy też gatunkami. Posegregowane warzywa przeznaczone do sprzedaży trzeba powarzyć po 20 i 50 kg i wsypać do worków. A potem zawieść do odbiorcy, czyli hurtowni warzyw lub przetwórni, w której warzywa się przerabia np. na gotowe sałatki, surówki, buraczki w słoiku. Stamtąd warzywa trafiają najczęściej do sklepów, restauracji, stołówek. A na końcu do naszych brzuszków. Kiedy sprzedam już owoce swojej pracy nawożę pole, aby ziemia była żyzna na przyszły rok. Warto się starać, ponieważ warzywa są bardzo zdrowe, a ludzie o tym wiedzą i coraz chętniej chcą je jeść. I tak to się kręci. W zimie można trochę odpocząć od pracy. Jednak codziennie trzeba zajmować się zwierzętami i przygotować maszyny na następne prace, które trzeba rozpocząć wczesną wiosną. — Oj dziadku, dziadku ty to masz ciężko.
– Tak, mam, ale razem z babcią kochamy to, co robimy.

a) Rozmowa dotycząca treści utworu:

– O kim jest ten utwór?

– O co pytała wnuczka swojego dziadka?

– Jakie czynności wykonuje rolnik , by uzyskać dobre plony?

– Czy  praca rolnika jest potrzebna?

b) Zabawa naśladowcza:  „Praca rolnika”- dziecko naśladuje podane przez rodzica czynności dotyczące pracy rolnika, np. sypanie ziaren kurom, wlewanie wody, niesienie siana i karmienie nim konia, mieszanie paszy dla świnek, dojenie krowy…

4. „Co robi rolnik”- ćwiczenia w czytaniu, zabawa słownikowa.

Rodzic przygotowuje napisy: Co robi rolnik?, Rolnik od rana…, Rolnik dba o.., Praca rolnika jest…

Dziecko odczytuje napisy i dopowiada możliwe zakończenia zdań.

5. „W zagrodzie”- zabawy matematyczne.

Rodzic przygotowuje liczmany, kartki A4, cyfry, znak = oraz literę i ; odczytuje treść zadania. Dziecko ma na kartce ułożyć odpowiednią liczbę liczmanów i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.

Przykładowe zadanie;

a)W zagrodzie są:3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?

( 3 i 2 i 2 =7 )

b) W kurniku mieszkają; 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptaków mieszka w kurniku?

c) Koło domu chodzą; 2 czarne koty, 2 rude koty, 3 koty w prążki i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?

d) W oborze są: 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?

e) Na podwórku stoi: 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?

6. „Czy każdy rolnik robi to samo?”- zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje napisy: rolnik, sadownik, ogrodnik – do odczytania przez dziecko oraz napisy do czytania globalnego: pszczelarz, hodowca.

– dziecko wspólnie z rodzicem odczytuje z kartoników nazwy zawodów, ustala zakres obowiązków osób wykonujących te zawody, np. rolnik – uprawia ziemię, sieje zboże, kopie ziemniaki; pszczelarz – opiekuje się pszczołami i zbiera miód; sadownik – pielęgnuje sad, zbiera owoce; ogrodnik – uprawia ogród, sieje i zbiera warzywa; hodowca – hoduje np. konie i inne zwierzęta.

– jeśli są dostępne obrazki, to dziecko może połączyć z odpowiednim zawodem.

7. Zagadki słuchowe- „Jakie to maszyny”?

a) Siana, owsa jeść nie może, ale szybko ziemię orze. (traktor)

b) Jaka to maszyna, gdy dojrzeje zboże,
równiutko na jeża pole ostrzyc może? (kosiarka)

b) Rebus: obrazek wrony, w zamienione na b. (brony)

c) obrazki: krowa, owca, mleko, baran, aparat, jajko, nos; pierwsze głoski nazw kolejnych  obrazków utworzą rozwiązanie: kombajn.

– można ilustracje  maszyn rolniczych pokazać dziecku w internecie.

8. „Traktor z przyczepą”- praca plastyczno- techniczna.

– należy zgromadzić pudelka różnej wielkości, kolorowy papier, nożyczki, klej, szablony kół do odrysowania,

– ze zgromadzonych materiałów dziecko wykonuje pracę

9. Zabawa matematyczno – ruchowa : „Policz i zrób tyle”

Rodzic przygotowuje kartoniki z oczkami, jak na kostce do gry.

Dziecko maszeruje, podskakuje, biega po pokoju przy dźwiękach dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce rodzic pokazuje dwa kartoniki i prosi dziecko, aby przeliczyło oczka na kartonikach i zrobiło, np. tyle samo pajacyków, przysiadów lub podskoków. 

10. „Dyktando matematyczne”- utrwalenie kierunków, przeliczanie liczebnikami porządkowymi w zakresie 8.

Rodzic prosi o wykonanie przez dziecko czynności dokładnie tak, jak on wskazuje.

– Idziemy 8 kroków do przodu.

– Teraz 3 kroki w lewą stronę.

– Teraz 8 kroków do tyłu.

– Teraz 5 kroków w prawą stronę.

– Prawą ręką dotykamy lewego kolana.

– Lewym kolanem dotykamy podłogi.

– Prawym kolanem dotykamy do lewego kolana, itp.

Dla ułatwienia może dziecko założyć na lewą rękę frotkę.

11. Traktory- gimnastyka buzi i języka.

Dziecko czubkiem języka dotyka do górnego podniebienia, wprawiając język w drgania, naśladują odgłos wydawany przez traktor.

12. Słodka opowieść”- słuchanie opowiadania Alicji Cholewy z serii ; „Przygody Marty i Marcinka”:

     Wpadłem na chwilę do Marty. Dostała nowe puzzle i nie mogła sobie poradzić z ich ułożeniem. Postanowiłem jej pomóc i z chwili zrobiła się godzina. Piliśmy herbatę owocową. Pachniała lasem i malinami. Właśnie kończyliśmy układanie kiedy do pokoju weszła mama Marty.
– Kto rozsypał cukier?- zapytała podchodząc do stołu i po chwili zaczęła zgarniać z obrusa białe kryształki. – No tak, jak zwykle nie ma winnego- mrugnęła do nas wesoło.
– Oj mamusiu, wysypało się – tłumaczyła Marta.
– No właśnie wysypało się – wtórowałem.
– Teraz cukier jest tani, ale kiedyś dawno temu, jedli go tylko bardzo bogaci ludzie – wtrąciła mama.
– Naprawdę? – zapytaliśmy prawie równocześnie.
– Dawano go też chorym, żeby szybciej wracali do zdrowia – uśmiechnąłem się do Marty i odezwałem się z nutką zazdrości w głosie.
– Ale ci chorzy mieli się dobrze. Ostatnio bolało mnie gardło, jednak zamiast cukru musiałem zażywać gorzkawy syrop.
– Mamusiu, a z czego robi się cukier? – przerwała mi Marta.
– Otrzymuje się go z trzciny cukrowej i oczywiście z buraków cukrowych. Sok wyciśnięty z tych roślin gotuje się, aż powstaną z niego kryształki. Można je potem barwić farbami spożywczymi i różnie formować. Stąd w sklepach tyle cukierków, lizaków i draży.
– A czy wiesz Marcinku, czym słodzili potrawy twoi ukochani Indianie? – próbowałem sobie przypomnieć, jednak w końcu poddałem się i poprosiłem panią Olę o podpowiedź.
– Wiele roślin zawiera słodkie substancje. Indianie do produkcji syropu wykorzystywali sok z drzewa klonu. A teraz – zwróciła się do nas – zgadywanka.
– Kto mi powie, jak wygląda burak cukrowy? – Uniosłem do góry palec – ja, ja – zawołałem.
– Jest duży, ma biało – szarą głowę i wielkie zielone liście, acha – i rośnie na polu.
– A jak się nazywa fabryka, w której powstaje cukier? – tym razem Marta była pierwsza.
– To cukrownia. Tam ogromne samochody i ciągniki zwożą buraki z pól.
– Wspaniale – mama była bardzo zadowolona.
– W takim razie jeden do jednego. Nie ma pokonanych. Obydwoje zwyciężyliście. A oto wasza nagroda – mamusia Marty położyła na stole dwa duże kolorowe lizaki.
– Hurra, hurra – podskakiwaliśmy z Martą radośnie pokrzykując.
– Kiedy je zjecie nie zapomnijcie umyć zębów – poprosiła wychodząc z pokoju.

Rozmowa dotycząca treści opowiadania:

– Z jakich innych roślin, oprócz buraków cukrowych można uzyskać cukier?

– Czy dawno temu wszyscy ludzie mieli dostęp do cukru?

– Dlaczego cukier podawano chorym ludziom?

– Co to znaczy, że cukier krzepi?

– Czy jedzenie słodyczy , które zawierają dużo cukru, jest zdrowe?

13. Praca plastyczna. Projektowanie i kolorowanie swego wymarzonego lizaka.

14.  Zabawa: „Prawda czy fałsz?”– zabawa dydaktyczna:

Jeśli jest zdanie prawdziwe, to dziecko klaszcze; jeśli fałszywe, dziecko wstaje i tupie.
1. Gruszki rosną na polu.
2. Sad to miejsce, w którym rosną owocowe drzewa.
3. Marchewka rośnie w ziemi.
4. Ziemię na polu trzeba orać, aby była napowietrzona.
5. Rolnik ma lekką pracę.
6. Zbiory, to czas, kiedy warzywa i owoce są dojrzałe i trzeba je zebrać.
7. Pogoda nie ma wpływu na plony.
8. Nawożenie ziemi wpływa na lepsze plony.
9. Buraki rosną na drzewach owocowych.
10. Wykopki to czas zbioru ziemniaków.
11. Konie lubią jeść marchew.
12. Maszyny rolnicze to zbędna rzecz.
13. Dojrzałe, zebrane owoce rolnik sprzedaje do skupu.
14.W przetwórni robi się gotowe sałatki i dżemy.

15. „Piszemy litery i cyfry po śladzie i samodzielnie”, karty pracy poniżej zamieszczone

16. „Abecadło o chlebie” – wiersz Władysława Bełzy do nauki na pamięć:

ABC
Chleba chcę,
Lecz i wiedzieć mi się godzi,
Z czego też to chleb się rodzi?

DEF
Naprzód siew:
Rolnik orze ziemię czarną
I pod skibę rzuca ziarno

HKJ
Ziarno w lot
Zakiełkuje w ziemi łonie,
I kłos buja na zagonie.

Ł i L
Gdy już cel
Osiągnięty gospodarza,
Zboże wiozą do młynarza.

MNO
Każde źdźbło,
za obrotem kół, kamienia,
W białą mąkę się zamienia.

PQS
To już kres!
Z młyna piekarz mąkę bierze
I na zacier rzuca w dzieże.

RTU
I co tchu
W piec ogromny wkłada ciasto,
By chleb miały wieś i miasto.

WXZ
I chleb wnet!
Patrzcie, ile rąk potrzeba,
Aby mieć kawałek chleba.

– Rozmowa dotycząca treści wiersza:

– Wytłumaczenie niezrozumiałych słów.

a) Kto przyczynia się do tego, że mamy chleb?

b) Jak nazywają się te zawody?

c) Gdzie kupujemy chleb?

17. Zajęcia kulinarne: „Zdrowe ciastka z płatków owsianych”

Rodzic gromadzi potrzebne składniki i sprzęt kucharski, zwraca uwagę na bezpieczne i higieniczne wykonywanie pracy.

18 „Co tak smakuje?” – zabawa sensoryczna.                                                      

Rodzic przygotowuje słomki do napojów dla  dziecka. Przygotowuje również w słoiczkach rożne płyny np.; sok z cytryny (może być lekko rozcieńczony wodą), mocno posłodzoną wodę i mocno osoloną wodę. Dziecko ma zasłonięte oczy i nie wie, co znajduje się w pojemnikach. Rodzic prosi o spróbowanie przygotowanych płynów (zwraca uwagę, aby spróbowało małą ilość). Następnie  dziecko ocenia smak i wymienia ulubione potrawy, smakołyki, które kojarzą mu się z tym smakiem.

19. „Rolnik w polu” – masażyk wg. B. Gawrońskiej.

Dziecko siedzi na dywanie, a za nim jedno z rodziców. Drugi rodzic recytuje
tekst. Dziecko wykonuje ruchy, rysując wzory na plecach jednego z rodziców, potem może się zamienić rolą rodzic.

– Rolnik  rano rusza w pole.  (Dziecko kroczy palcami obu rąk po plecach
rodzica z dołu do góry)
– Orać pługiem czarną rolę. (Rysuje linie równoległe do linii kręgosłupa
z góry do dołu)
– Sieje zboże i buraki. (Stuka palcami po całych plecach)
– Z których później są przysmaki. (Lekko puka dłońmi w plecy rodzica).

JĘZYK ANGIELSKI – DWUJĘZYCZNE DZIECI

Tydzień 2

Film: Dziecko ogląda film z prezentacją alfabetu, następnie kilkakrotnie słucha piosenki i rymowanki do nauki abecadła, przyłączając się do piosenki i rymowanki.

Zabawa: rodzic ćwiczy z dzieckiem naukę alfabetu, wielokrotnie powtarza, tworzy grę memory: przygotowuje po 2 kartoniki z literą, odkrywając karty dziecko nazywa poszczególne litery, wygrywa ten kto zgromadzi największą ilość par liter.